Det är tanken som räknas

2016-04-27
19:06:00

En skola för alla

En skola för alla har öronen fått höra, men vad exakt menas med det? Det finns olika sätt att se på det och tolka orden: En skola för alla.
 
Ett sätt att se på det är att det ska vara en skola som alla ska kunna gå i, sedan hur bra de lär sig och dylikt är inte lika viktigt (även om det kanske är viktigt). Fast varför ska det finnas en skola där alla elever är i? Jag menar vi är ju olika och det är ett faktum, bör det då inte finnas olika typer av skolor? För huvudsaken är väl inte att alla olika eleverna är i en och samma byggnad utan att de lär sig och känner sig trygga.

Sedan har vi det jag är lite inne på, en skola som passar alla. I detta fall är skolan inte en och samma byggnad utan eleverna har en skola som passar eleverna själva mer. Där de som behöver stöd får det stöd de behöver. Dessutom blir det inte bara bättre för de eleverna som behöver det utan för de andra eleverna också. För att ha en elev i en klass som egentligen behöver stöd och kanske blir rastlös och stör om den inte får den hjälp som behövs, stör ju de andra som klarar att gå i en så kallad vanlig klass. Den som får skiten är inte de som har bestämt eländet utan det är ju eleven själv, vilket är fel.

Det som jag stör mig mest på är att vi är olika men ändå så ska det bara finnas ett enda skolsystem. Klart att den inte passar alla. Jag tycker personligen att skolsystemet bör ändras. Eller varför inte har kvar den på vissa skolor, men skapa nya skolor med andra sätt att lära ut där de som inte klarar dagens skola kan få en chans där i stället. Okej, nu kanske det finns andra skolor med annat tänk men det är fortfarande bara en typ av skola som finns i rampljuset.

Däremot undrar jag för vem passar dagen skola till? För tittar vi på klasserna, är elevantalet oftast för hög. Kraven höjs medan förutsättningarna sänks. Det blir mindre lärare och få vill tyvärr bli det och jag kan förstå det. Jag tycker det är synd när samhällets framtida generationer blir drabbade. Nu kanske jag lät som värsta gamlingen, vilket jag inte är utan jag är ung och har hela mitt liv framför mig. 

Med facit i hand tror jag att en skola för alla är en illusion, speciellt med tanke på hur den ser ut idag. Allt bygger på ett enda system och då vi är olika så är det självklart att en del inte kommer passa in i det systemet. Detta är några tankar som jag har kring skolan. Vill du att jag utvecklar en fråga eller vill ha en förklaring så kommentera gärna. Gör även det om du inte håller med mig om något. 

Tack för att du läste och har det bra!
 
Måste det öppnas en bok,
för att bli som ugglan klok?

 
Kommentarer:
2016-05-10 @ 18:40:19
#1: en vän

Det låter som en mycket klok och förståndig tanke kring skolsystemet och dess verkan. Jag håller helt och hållet med dig i sak och att det bara finns en skola i dagens "rampljus" är ju helt ofattbart, när vi alla idag vet att vi inte är den andra lik.

Jag håller med dig och hoppas att det blir en ändring i framtiden.

Kram / En kär vän

Svar: Tack så mycket. Precis, det är ofattbart. Det hoppas jag med. Tack för att du kommenterade.
Katta

2016-06-12 @ 21:44:56
#2: EKG

Jag håller med dig om att "en skola för alla" är en illusion, något som jag tror lät mycket finare i teorin än vad den visat sig vara i praktiken. Att det fanns en dröm om att alla olika sorters människor skulle kunna gå i samma skola.

Detta är tyvärr, enligt mig, orealistiskt och omöjligt. Jag anser att det är en för stor del elever som försummas i dagens vanliga skolform. Man verkar se ekonomin och vinst framför elevens välmående och förutsättningar till att gå ut med bra betyg eller nå målen. Även lärare försummas när man tycker att det är realistiskt att lärare ska hinna skriva detaljerad dokumentaion samtidigt som de ska planera lektioner, undervisa och hålla koll på sina elever. Med för mycket att göra, är det inte så konstigt att lärare kanske hellre blundar när mobbning sker, för det innebär ännu mera arbete.

Det är trots allt billigare att ha elever med diagnoser i en vanlig klass än att ha dem i mindre klasser. Mindre klasser och långsammare studietakt är kanske precis vad en elev med en diagnos behöver, men det är också kostsamt för skolan. Då är det ju finare att säga att elever med diagnoser behöver integreras med elever utan så att de ska förstå varandra bättre. Dock i egna erfarenheter har det haft motsatt effekt.

Att lära elever att alla är olika och att det är okej, är självklart men man kan ju ha samarbete mellan två klasser eller skolor om vi får en större variation i framtiden, i ett projekt istället för att låta vissa elevers utbildning riskeras.

Med detta sagt, som ett blogginlägg för sig, vill jag avsluta med att jag tror inte på en skola för alla men jag tror på skolor för alla. Att man kan om man vill och är kreativ, komma på olika former av skolor som passar olika typer av elever.

Tack för mig. :)

Svar: Du skriver detta så bra. Håller helt med dig. Det är såhär jag också tycker. Alla är vi ju olika och därför bör olika skolor finnas också. Som du skriver skolor för alla. Det är något jag också tro på. Tack för du la tiden på denna kommentar för den var grym. :)
"Katta"

2016-06-12 @ 21:46:34
#3: EKG

Juste du får gärna ta upp mer saker angående skolan. Det var kul att kommentera detta inlägg... Vilket märktes nog. :)

Svar: Javisst det kan jag göra. När vet jag inte, men så fort jag kommer på något bra så skriver jag det. Kul att du gillade inlägget. Ja, det gjorde det och det var roligt att se. :)
"Katta"

2016-06-12 @ 21:49:32
#4: EKG

En sista här...

Nej, man kan sätta på en dator...
Och bli kurator. :D

Som ett skämtsamt svar till texten ovanför ugglan. :)

Svar: Haha den var bra. :D
"Katta"

2016-06-14 @ 13:15:06
#5: EKG

Oj då, upptäckte nu att jag har skrivit fel i den senaste kommentaren... Det ska ju vara vid en dator och inte på. :)

Svar: Jaha okej, la inte märke till det. :)
"Katta"

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: