Det är tanken som räknas

2017-06-03
18:34:00

Glassförbud på förskolor

Kollade på ett klipp på youtube där jag såg rubriken "Förbud mot glass på förskolor - Nyhetsmorgon (TV4)" på förslagna videos då jag tittade på en video med Marcus Oscarsson där han förklarar och svarar. Normalt sätt tittar inte jag på videos från TV4 utan det är när Oscarsson är där och pratar politik då jag ändå är intresserad av det (jag kan diskutera politik, men kom ihåg att jag är politisk obunden här). Men jag blev intresserad av videon genom rubrik så valde att titta på den. Kommer länka den nedanför bilden ifall ni vill se den också. Jag tycker frågan är väldigt intressant och jag tänkte ge min syn på det.
 
Så frågan är helt enkelt ska glass förbjudas på förskolor. Jag tänker spontan att barn i förskolor är små, de är åtminstone under 6-7 år för det är då barnen bli förstaklassare och sedan tänker jag att socker är egentligen inte bra. I videon tycker två av personerna att socker är inte så farligt, som om det vore oskyldigt och det är det inte. Socker är en onyttig sak att stoppa i sig och det är inte hälsosamt. Vi vuxna stoppar i oss det ändå, men en unge har inte den kunskapen utan det är något vi vuxna har som ansvar att lära ut. 
 
Om jag har förstått saken rätt handlar det om att barn får glass när någon fyller år. Alla fyller inte år under skolans gång, vilket skolan brukar lösa själva. En del brukar göra ett firande innan barnen slutar för de som fyller år innan skolan slutar, men detta är bara ett sidospår. Hur ska barnen då firas om inte med glass? Det finns olika sätt fira barn utan att involvera socker:
 
  1. Det går att ha extra mycket lek. 
  2. Sjunga fler sånger.
  3. Göra något som den som fyller år gillar.
  4. Varför inte bjuda på något gott, men som är nyttigare? T.ex. houngsmelon för den är söt av sig och nyttigare vad jag vet, sedan har jag inte jättekoll så den som vill får gärna motbevisa mig.
  5. Den kan få vara dagens kung, drottning, pirat eller någon annan favorit som barnet har (det ska då fixas av det som finns på förskolan då föräldrarna har olika budget).
 
Detta är fem förslag på vad som kan göras istället för att använda sig utav socker, hur vida de är bra eller dåliga är inte min uppgift att bedömma. En sak som nämns i videon är fetma hos barn och det känns inte som de tar det på allvar. Nej, barn kanske inte får fetma av glass då och då på förskolor, men jag tycker att det ska finnas en plats där barn som har familjer där barn får frossa i socker ska kunna ha en plats där socker inte behöver förekomma för då märker de barnen att socker kanske inte tillhör vanligheterna. Socker är inte bra och den gör folk fetare och det är ett faktum.
 
Jag är själv en knubbis, det vill säga inte den trådsmalaste och jag minns att jag tyckte det var jobbig att ha en vikt jag inte vad nöjd över. Dessutom blir det utanförskap för överviktiga barn då det är oftast något som sticker ut och då tar en del barn fördelen av den "svagheten". 
 
Jag är för förbjudet av glass på förskolor för vi måste sluta höja socker upp i skyarna. Ja, jag fick glass i 5-6 års verksamheten. Jag har fått socker i mig och jag har fått stå ut med konskevenserna därefter och det är inget jag önska något barn. Dessutom är det inte hälsosamt och jag sätter då barnens hälsa framför det söta sockret. Visst, några av er tänker att jag kommer säkert ge socker till mina ungar. Nummer ett: det vet ingen av oss då det till är framtiden och ingen vet något om framtiden. Nummer två: jag kanske inte får ungar. Nummer tre: ja, det kanske jag gör men är det något jag kommer lära mina barn i så fall är måtta och att de måste jobba för det genom t.ex. att baka det de ska äta.
 
Detta var allt jag hade säga om ämnet. Vad tycker du? Kommentera gärna! Tack för att du läste! Ha de gott och gör gott!
 
 
Kommentarer:
2017-06-03 @ 20:27:59
#1: Fika Bruden

Även fast jag gillar socker, håller jag med! När jag gick på förskola/dagis tror jag vi fick glass varje fredag på våren och sommaren. Det bidrar till sockerberoende senare och är inte bra för barnen alls.
Jag var på ett dagis nyligen när ett barn fyllde år, och då satt alla i en cirkel och han fick gå runt 5 varv för han fyllde fem, medans fröken berättade en historia från varje år. Det är också ett alternativ som är bättre än glass.

Svar: Varje fredag är lite väl mycket tycker jag. Håller helt med! Det tycker lät som en jättebra idé. Tack så mycket för kommentaren! :)
"Katta"

2017-06-03 @ 20:42:57
#2: En vän

Jag tycker inte att glass som en del av födelsedagsfirandet skall förbjudas på förskolor faktiskt.

Inte för att jag tycker att man skall stoppa i barn socker utan för att;

Nummer ett, att få lite extra gott att äta vid födelsedag eller fredagsgodis för den delen också, skadar inte. Det är ingen bestraffning att vara barn. Om man ger glass/socker till sitt barn vid födelsedagar, fredag, jul,påsk är helt okej enligt mig. Det jag däremot tycker är att man ska ge det i syfte med något firande, eller en gång i veckan och inte för att man som vuxen eller förälder har DÅLIGT SAMVETE, för då lär sig barnets hjärna att när jag mår DÅLIGT ska jag ÄTA och det blir ett beteende som man kommer att fightas med troligtvis hela sin livstid. För att när man som förälder tycker synd om sitt barn för att det är ledset eller för att man tycker att man har för lite tid och då kompenserar sitt eget samvete med att ge saker som innehåller socker eller för mycket mat, gör man barnet en stor björntjänst.Det är förälderns ansvar att se till så att barnet/familjen har ett sunt levnadssätt till mat och motion. Att ge barnen socker med måtta tycker jag också är bra för att man lär barnet redan från början att det är inte förbjudet att äta det, och då slipper barnet smyga sig undan och äta det ändå fast när föräldrarna inte ser. Så Godis/Glass är okej, man skall dock vara strikt och sätta upp regler/dagar då det är okej och när det inte är okej.

Vem vill inte mumsa i sig en glass en het sommardag?.....

kram

Svar: Okej, men annars då? Typ som varje fredag är det något du är för eller inte? Blev nyfiken då kommetaren innan nämnde det.

Det är inget direkt fel att ta glass vid födelsedagsfirandet, däremot är det 30 ungar t.ex. så innebär det att det blir 30 glassar det året. Då tycker jag det bör diskuteras (som vi gör nu) och inte tas förgivet. Mitt förslag där är att samla alla ungas födelsedagar till en dag då ingen fyller år och fira alla. Födelsedag nej, det håller jag med (vis troligtvis undantag, men de är så få tror jag).

Fredagsgodis däremot kan vara det för det skapar ett sug i en större grad vilket är skadligt, om inte annat är det inte direkt hälsosamt samtidigt är det upp till föräldrarna men det i detta fall är det en allmän plats och jag tycker det ska läras ut vad som är hälsosamt. Nej, absolut inte. Vill bara förtydla att det är inte det jag menar heller utan jag tänker på barnets hälsa och jag är helt emot socker helt och hållet. Jag håller med om födelsedagar och högtider. För övrigt är det upp till föräldrarna och det viktigaste är att föräldrarna är eniga för annars blir barnen lät förvirrade (talar av egen erfarenhet).

Men detta är på hemma fronten och inte förskolan, när det kommer till förskolan kan socker erbjudas men måttligt och sällan.Det håller jag helt med dig om att det inte ska ges av dåligt samvete för det är inte bra. Sockerberoende tillhör också dit, det vill säga att det är något som barnet kommer behöva kämpa med om barnet får det och det är det jag vill förhindra samt att det ska vara möjligt för ett barn där socker är ett problem ska kunna få den kunskapen. Jag är helt i linje med dig där att det är en björntjänst att ge barn socker när den är ledsen. Ja, det är föräldrarnas ansvar.

Tyvärr är det inte alla föräldrar som sköter den biten och då bli barnet lidande. Jag menar däremot inte att förskolorna ska ta ansvaret utan ge kunskapen, vilket även skolan ska göra också. Ja, måtta är bra det håller jag med om. Det är klart att det inte bra att barnet ska behöva smyga, men det är inget barnet gör på förskolan och i slutändan är det upp till föräldrarna på gott och ont. Därför tycker jag det viktigt att förskolan fokuserar på barnens hälsa och det är att bryr sig på riktigt.

Nu är det inte alla föräldrar som klarar av att vara strikta. Känner att föräldrar, barn och socker är en annan diskustion än vad mitt inlägg, då den handlar om barn och förskolor. Det finns säker de personer som inte vill det samtidigt som det finns de personer som vill det. Det är inte alla gånger jag vill och ibland vill jag, det är väldigt olika.

Tack för kommentaren! Kul med motsatt åsikt i frågan, hoppas jag bemöte kritiken bra, annars hotja till så ska jag försöka utveckla eller förklara hur jag menar. Kram
"Katta"

2017-06-04 @ 08:43:13
#3: En vän

Jag tycker att du bemöter kritiken mycket bra. 😊 vilket bra förslag om att samla allas födelsedag till en och samma dag vad gäller glass. Då kan man göra roliga lekar då man fyller år och när det är glass firande vara på samma dag för allihopa för att minimera socker intaget och inte förbjuda det!!

Angående socker i hemmet så är det upp till var och en såklart. Vi alla är enskilda individer och olika sårbara för sockerberoende. Jag själv har aldrig haft problem med sötsug. Att äta lite socker hemma en fredagskväll det är för mig helt okej. Och ska vi detaljera det hela så är druvsocker också ett sätt att öka sockersuget och ge besvär i stora mängder som för högt blodsocker,insulinpåslag m.m. så även där handlar det om mängden. Frukt som godis, äta med måtta! Äter man en allsidig kost är det enligt mig ok att äta fredagsgodis och på högtider (med måtta och inte jätte mycket).
Att äta glass varje fredag på förskolan..... Njaaaaa kanske lite väl generöst 😊
Kram

Svar: Det känns bra att veta, tack så mycket! Precis, det funkar ju, att låta barnen leka och kanske sjunga "Ja må du leva" till ungen så det blir något som är specifikt mot den ungen då den fyller år (den eller de för det kan ju vara fler). Minimera ska det aboslut göras tycker jag. Om valet är mellan att alla ska få när de fyller år och förbjud är jag fortfarande för det. Hälsan först! Men går det att minimera till en dag så är det lugnt för min dag för högtider och annat är mer på hemmafronten.
Precis, där är vi inne på samma linje. Skrev kanske inte det tydligt, men tror jag gjorde det mellan raderna. Så är det ju, då vi är olika så tål vi olika saker olika bra eller mindre bra. Jag har haft problem med sötsug, så jag tror då att det är det som gör att våra årsikter skiljer sig (kanske inte helt och hållet, men att de är en del av det). När det gäller hemma så är det som du nämnde i början av ditt andra stycke så är det upp till var och en. Det viktigaste, oberoende vad som tycks, är att föräldrarna (för oftast är det två stycken) bestämmer tillsammans vad som gäller för annars blir barnet förvirrat. Jag kan tycka det är okej då och då, kanske inte varje fredag men jag skulle heller inte förbjuda det för då kommer ungen se sina vänner och då måste den smyga med det vilket jag inte vill då jag gjorde det. Detta är ju då om jag får barn själv. I slutändan tror det handlar om mängden med allt. Däremot är det skillad på frukt och godis. Folk blir inte lika sugna på frukt efter en frukt på samma sätt som med godis. Men oavsett vilket socker så är det inte bra om det blir för mycket. Jag är nästan i linje med dig där. Som sagt skulle jag får egna barn, så kommer jag inte förbjuda socker, men tillsammans med min partner få vi då bestämma vad som gäller för det tycker jag är viktigast. Däremot skulle jag nog ha svårt att bara ge godis för att ge, jag skulle nog ge ifall de har gjort läxorna och städat rummet och så vidare. Men nu är nu och jag vet inget om framtiden. Däremot är hemmet en helt annan sak jämfört med förskolan, vilket är intressant och diskutera också då båda är intressanta ämnen.

Då är vi eniga om det i alla fall (glass varje fredag). Tack för ditt svar! Kram
"Katta"

2017-06-05 @ 20:49:27
#4: En vän

Om valet är att fira ett barns födelsedag med glass vid sin födelsedag eller att införa förbud mot glass vid födelsedagsfirande så är jag fortfarande emot det.

Varför ska ett barn drabbas av de vuxnas fixidéer om det ena, efter det andra?

Jag menar det är mer ofta än sällan man möter rubriker om vad man ska undvika att ge sitt barn och vad man ska ge, för att i nästa sekund inha en forskningsrapport i handen att läsa där det är bluffstämplat, eller att det inte spelar någon roll.

Om förskolan och hemmet inte är samma sak vad det gäller sockerintag - i detta fall en bit glass på enskild/enskilda's födelsedag/ar, vad är det då debatten handlar om? Hälsan var det väl?

Om vederbörande i hemmet får fira sin födelsedag med varesig tårta eller glass - men sedan gå till förskolan och bemötas av fröknar som säger att det inte blir glass eller sockerintag vid födelsedagar här för att det inte är nyttigt att äta det? Blir inte vederbörande i fråga förvirrat då - om något?

Det är faktiskt inte bara mamma och pappa som ska vara eniga med att sätta regler för sockerintag utan det är väl alla våra vuxnas ansvar att se till så att barnen lever i ett samhälle som helt enkelt är "mellanmjölk" Inte för lite av något, inte heller det motsatta.

Om vi då återgår till hälsan i frågan så är frukt och sockerintag vad det gäller hälsan likt densamma,

Fruktsocker/Druvsocker har densamma effekt som kemiskt framställt socker ifråga, det handlar återigen om mängden.
Det sägs då att frukt ska vara nyttigare för att det innehåller vitaminer "också", men i detta fall så har även mängden den slutgiltiga betydelsen.

För att detaljera det jag menar lite ytterligare så;

Snabba kolhydrater, omättade fetter, sötningsmedel - har alla de samma effekt på kroppen som socker har.

Om förskolan nu skall förbjuda glass vid födelsedagar, vad ska dom då få behöva förbjuda vid lunchen? För att inte förvirra dessa små och vara konsekvent samt pedagogisk behövs i sådant fall detta även portas från våra smås mattallrikar:

All form av Pasta
Sylt
Mjölk(i för stora mängder)
Ananas
Melon
Vindruvor
Bär
Absolut inget extra socker/saltning vid matlagning
Pommes Frites
Kycklingbitar
Ljust bröd
Piroger
Ketchup
Senap
m.m, listan kan göras lång - tror dock att innebörden av min mening utav detta framställts.

Och för att återgå till konsekvenserna av Föräldrar som hetsar sina barn samt sig själva till att driva igenom och sprida trenden med att införa sockerförbud för sina små är även denna;

Man ger istället LIGHT produkter till sina barn som tex cola light m.m, Till sin LILLA 2-3 åring?

Vad är detta? Light är inte bara farligt för kroppen utan den saknar grundlig vetenskap vad gäller dagligt/mycket intag och därmed ABSOLUT INTE rekommenderas till BARN under 15. Det är cancerframkallande och vetenskapen säger att detta skall undvikas i största möjliga mån.

Så återigen
Varför denna ursäkta mig men i*iotiska idé om att inte ge sina barn uppskattning och njutning med lite glass vid vederbörandes födelsedag? Vad f*n spelar det för roll i fråga när ALLT man stoppar i sig bara handlar om MÄNGDEN.

Vi får inte glömma vårat SUNDA FÖRNUFT.
Med Enkel mattematik räknar man ut följande:
Motionera - Räkna ut kcal intaget.
Behöver man gå ner i vikt

Motionera mer - minska kcal intaget med ca 600kcal.

Behöver man gå upp i vikt

Motionera måttligt - öka kcal intaget med ca 600kcal/dag (Självklart är kcal intaget individuellt och min skriftliga förklaring enbart förslag).

Jag liksom många andra har erfarenheter från olika situationer samt händelser i livet.

Varför debattera om att saker man äter ska vara FARLIGT och ohälsosamt när det i slutet bara handlar om mängd???? Det finns även många sårbara individer i vårat samhälle som har tvångstankar kringgällande matintag, och varje gång man tar upp dessa debatter med socker osv, osv blir dessa drabbade. Dom vågar inte äta någonting som eventuellt gör dessa feta och slutresultatet kan vara att personerna i fråga dör i svält. Varför ens debattera om förbud e

Svar: Det är helt okej att du är emot förbjudet, nu efter att har läst allt förstår jag mer varför du är det. Jag är mer för än emot, men inte fullt ut. Det är inte så att jag vill att socker ska bjudas helt och hållet för det är lite väl grymt.
Det är en mycket bra fråga och jag tycker inte att barn ska drabbas av vuxnas fixidéer. Däremot drabbas barn mer än vad de flesta vill, tyvärr men det innebär inte att vi inte ska diskutera och kämpa för barnen.

Där har du en poäng. Tyvärr är det så att det är massa rubriker om vad folk ska stoppa i sig, barn som vuxna.

Eftersom förskolan och hemmet är två olika platser blir det skillnad på debatten beroende på vilket som det gäller även om de har sockerintag som en gemensam nämnare. För det är skillnad på hur det ser ut i hemmet och på förskolan. Det är upp till föräldrarna när det gäller hemmet, det är de som bestämmer där. Förskolan är det andra människor som bestämmer. Nej, hälsan är det jag sätter främst. Inte det som debatten handlar om utan den handlar om glass på förskolan – för eller emot.

Här hänger jag inte med riktigt. Om barnet varken får socker hemma eller på förskolan, vet den ju inte om att det är så det är i andra fall. Varför skulle det vara förvirrande? Förklara gärna vad du menar för det känns inte som att jag förstår vad du menar och det blir svårt att svara på det då.

På ett sätt är den detsamma ja. Däremot känner i alla fall jag (för kan egentligen bara utgå ifrån mig själv) mer sug efter en bit choklad jämfört med en banan.

Okej, det visste faktiskt inte jag. Då har jag lärt mig något nytt. Sedan innehåller till exempel coca-cola andra mindre bra än bara socker och då är frukt bättre. Självklart beror det på vad som jämförs. Precis, den slutgiltiga betydelsen är mängden.

Här tror du har mycket bättre koll än vad jag har så tror på det du skriver.

Personligen tycker inte jag att de ska behöva förbjuda resten för det blir då till en överdrift vilket inte heller är bra då det blir riktning åt det andra hållet. Skulle det du nämnt i listan förbjudas riskerar det att ge effekten av att ungarna lär sig att svälta sig själv för att inte riskera bli knubbig.

Ja, jag kan tänka mig att listan kan göras lång. Jag förstår innebörden av din mening och hoppas de flesta andra gör det också.

De föräldrar som ge light produkter har inte kunskap och jag förespråkar inte dessa produkter då jag tycker de är värre än de med socker i. Men jag förmodar att du menar allmänt och tyvärr finns säkert dessa föräldrar med eller utan förbud i förskolan.

Här kan jag inget annat än att hålla med, för tycker likadant. Nu är i och för sig vissa vanliga produkter med enbart socker det också, men tror att light produkter är värre med cancerframkallandet (sedan undrar jag vad är inte det med tanke på att allt verkar vara det).

Det handlar inte om bestraffning från min sida, men det ä mycket väl så att det kanske är bittra vuxna som har kommit på förslaget från början. Det jag inte vill är att det ska bli för mycket då barngrupperna är stora och risken finns då att det bli för mycket. För det är skillnad om 15 barn äter på sin födelsedag för då får 15 barn 15 stycken klassar jämfört med 25. Har nu inte koll på ett exakt annat utan det var bara ett exempel.

Absolut, det får vi inte göra utan det är viktigt att vi behåller får sunda förnuft även om alla inte ens har den, men det flesta har den (hoppas jag i alla fall). Det är inte alla som förstår sig på ens enkel matematik. Däremot hänger jag med på att det är ett förslag. Om det brister så är problemet något annat än själva förbudet vilket i och för sig är också intressant att diskutera som för många barn och så vidare.

Menar du specifika erfarenheter? För annars tänker jag att alla har sina erfarenheter av olika saker, men här känns det som du menar i just detta och det är inte alla (tror jag).

Svarade inte på det sista här då den inte är hel utan det kommer som svar på den andra. Tack så mycket för svar! Det uppskattas! Kram
"Katta"

2017-06-05 @ 21:22:10
#5: En vän

Slutet av min förrakommentar kom inte med så här kommer tillägget:

Varför debattera om att saker man äter ska vara FARLIGT och ohälsosamt när det i slutet bara handlar om mängd???? Det finns även många sårbara individer i vårat samhälle som har tvångstankar kringgällande matintag, och varje gång man tar upp dessa debatter med socker osv, osv blir dessa drabbade. Dom vågar inte äta någonting som eventuellt gör dessa feta och slutresultatet kan vara att personerna i fråga dör i svält. Varför ens debattera om förbud eller inte förbud m. glass på förskolor när det är barnens födelsedagar, det är som en fis i rymden, vi har väl annat att engagera oss i än det.

Jag tror att de flesta familjer uppskattar fredagsmyset i soffan tillsammans med en godispåse och blickar på familjeunderhållning och firar att helgen är kommen och att man får vara tillsammans <3 Än att sitta och knapra på hårdknäcke och släcka törsten med vatten framför fredagsunderhållningen på teven - bara för att det skall vara mer hälsosamt....

Svar: Här kommer mitt svar på det sista du skrev:
Mycket bra fråga som du ställer där. Jag vet inte när vi gör det är det intressant. Här ger du mig ett perspektiv som jag inte tänkte på för tänkte bara åt ena hållet där personer äter sig upp och inte svälter sig själva. Mycket bra att du tog upp den biten. Generellt bör det bli ett mindre fokus det håller jag med om då det drabbar personer som får för sig att de måste svälta sig då det inte ser bra ut och det är ett problem som måste tas i tur med. Helt ärligt håller jag med dig om att det är en fis i rymden och jag förstår faktiskt inte varför de tog upp detta för då är det viktigare att ta upp hur idealet kan förändras så att personer inte får för sig att svälta sig själva. Det finns mycket annat som går att engagera sig som är viktigare. Däremot är barnens hälsa viktig och det tror du håller med om. Vi har bara olika perspektiv och därför blir det som det blir därefter. Vill däremot återigen var tydlig med att jag inte är för ett förbjud helt och hållet egentligen. Speciellt inte nu när du har gett mig ett nytt perspektiv.

Det tror jag också. När det gäller hemmet är det familjen (eller föräldrarna) som bestämmer. Haha, nja tror inte riktigt att det är det folk vill. Inte ens de som är eller försöker vara mer hälsosamma. Jag gillar slutpoängen. Tack återigen för ett svar! Det uppskattas! Kram
"Katta"

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: